ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΟΝΕΩΝ

Σε συνέχεια της επικοινωνίας μαζί σας, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε για τον ρόλο - σκοπό του μαθήματος της Μουσικοκινητικής Αγωγής, για την δομή του και για την ουσιαστική συμβολή του στην μαθησιακή ανάπτυξη των παιδιών μας.


Μάθημα Μουσικοκινητικής Αγωγής 2010 – 2011


Α. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ?


(Σύστημα OrffDalcroze) από Carl Orff (1895-1982): Γερμανός συνθέτης και παιδαγωγός


Στο σύστημα Orff υπάρχουν κάποιες βασικές αρχές, συγκεκριμένα μοντέλα και διαδικασίες που χρησιμοποιούνται απ’ τους δασκάλους για να οργανώσουν τις μουσικές τους ιδέες.


Υπάρχουν 4 βασικά στάδια:

1. Εξερεύνηση (περιβάλλοντος, σώματος, ήχων και μουσικής) όπου επιτρέπει στους μαθητές

όχι μόνο να ανακαλύπτουν τις δυνατότητες των διάφορων κρουστών οργάνων, αλλά και να

εξερευνούν τις ακουστικές τους δυνατότητες και τις διαφορετικές κινήσεις και εκφράσεις του

σώματός τους.

2. Μίμηση (κινήσεων, ήχων και ρυθμικών μοτίβων), όπου μέσα από τη μίμηση ο δάσκαλος- ή

ακόμα και κάποιο απ’ τα παιδιά- εκτελεί κάποιο ρυθμικό σχήμα και οι υπόλοιποι το

επαναλαμβάνουν.

3. Αυτοσχεδιασμός

4. Σύνθεση

Με τον αυτοσχεδιασμό και τη σύνθεση τα παιδιά δημιουργούν κάτι, ρυθμικά μοτίβα στην προκειμένη περίπτωση, χωρίς προηγούμενη προετοιμασία.


Βασική προϋπόθεση είναι τα παιδιά να φτιάχνουν δικούς τους ρυθμούς, σε ένα περιβάλλον που δεν τα κρίνει, ούτε τα καλεί να «εκτελέσουν» κάτι, αλλά τους επιτρέπει να κάνουν λάθη και ευνοεί τη δημιουργικότητα.


Με τη χρήση αυτών των μέσων δομείται ένα σύστημα με βασικούς άξονες την ανάπτυξη της συνεργασίας, τη βελτίωση και συνειδητοποίηση των κινητικών δυνατοτήτων και την εξάσκηση της ικανότητας συγκέντρωσης.


Jacques Dalcroze (Βιέννη 1865- Γενεύη 1950): Συνθέτης και καθηγητής.


Τα μέσα που χρησιμοποιούνται και στη μέθοδο αυτή είναι η μουσική, ο ρυθμός και η κίνηση.


Στόχος του Dalcroze είναι η μετατροπή του ανθρώπινου σώματος σε όργανο, ώστε ο μαθητής να καταφέρει να περπατήσει τις μουσικές αξίες, να τις κάνει βήματα κι αργότερα κίνηση και χορό. Δηλαδή, να αναπτύξει τη μουσικότητα, να δημιουργήσει την αίσθηση της λειτουργικότητας και της ισορροπίας του σώματος και να αναπτύξει τη δημιουργική φαντασία. Η μουσική, ο ρυθμός και η κίνηση επιτρέπουν τον μουσικό και τον κινητικό αυτοσχεδιασμό.


Β. ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΛΑΝΟ ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ

ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΟΥΝ ΦΕΤΟΣ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ?


1) αίσθηση του χώρου/ του περιβάλλοντος.

2) αντιδράσεις των αισθήσεων (κυρίως: όραση-παρατηρητικότητα, ακοή, αφή).

3) μελέτη μέτρου και ρυθμού (μουσικές αξίες μισών, τετάρτων και ογδόων).

4) μελέτη και απόδοση των όρων της μουσικής μέσα απ’ την κίνηση (όπως: legato-staccato,

accelerando- ritardando, forte-piano κ.α.).

5) κινητική έκφραση και ομαδική δουλειά.

6) αυτοσχεδιασμός (μουσικός και κινητικός).

7) κρουστά όργανα (οργανογνωσία και χρήση).


Οι γενικές ενότητες των μαθημάτων δεν αλλάζουν στα τμήματα των προ-προνηπίων και των προνηπίων. Αυτό που αλλάζει κυρίως είναι ο στόχος του μαθήματος, η εμβάθυνση και φυσικά η αλληλεπίδραση μεταξύ παιδιών και δασκάλου.

Φυσικά τα τμήματα των προνηπίων ασχολούνται πολύ πιο επισταμένα με το ρυθμικό μέρος των μαθημάτων και εμβαθύνουν περισσότερο στη μουσική ορολογία. Βέβαια πάντα λαμβάνεται υπ’ όψιν η δυναμική κάθε τμήματος και τα μαθήματα προσαρμόζονται αναλόγως. Ειδικά στα τμήματα των προ-προνηπίων, όπου η εξέλιξη των παιδιών κατά τους μήνες του σχολικού έτους είναι ραγδαία, είναι απαραίτητη η ευελιξία και η συνεχής αναδιάρθρωση του προγράμματος.


Με απλά λόγια, η μουσικοκινητική αγωγή είναι μια διαδικασία μέσω της οποίας τα παιδιά αποκτούν μια πρώτη επαφή με τη μουσική, μέσα από παιχνίδια παρατήρησης, ταχύτητας αντίδρασης, ελεύθερης κίνησης, μίμησης και αυτοσχεδιασμού και με τη βοήθεια κρουστών μουσικών οργάνων.


*Ευχαριστούμε θερμά την κα Ευγενία Αθανασίου, που μας ανέπτυξε αναλυτικά το εκπαιδευτικό της πρόγραμμα και τον τρόπο διεξαγωγής του, καθώς και την σπουδαιότητα του μαθήματος της «Μουσικοκινητικής Αγωγής».

Δεν υπάρχουν σχόλια: